Αμέσως μετά την Καθαρά Δευτέρα, την Παρασκευή της ίδιας εβδομάδας, καθώς και για τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες, ψάλλονται στην εκκλησία μας οι ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΑΣ
Χαῖρε, γέφυρα μετάγουσα ἀπὸ γῆς πρὸς οὐρανόν....
Η Καθαρά Δευτέρα που προηγήθηκε, αποτελεί την έναρξη ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ή της ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ.
Αμέσως μετά την Καθαρά Δευτέρα, την Παρασκευή της ίδιας εβδομάδας, καθώς και για τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες, ψάλλονται στην εκκλησία μας οι ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΑΣ.
Η Παρασκευή των πρώτων Χαιρετισμών, απέχει χρονικά ακριβώς 44 ημέρες πριν από την ημέρα του Πάσχα.
Η λειτουργία των Χαιρετισμών τελείται πάντοτε τα απογεύματα της Παρασκευής και αποσκοπεί στην όσο το δυνατόν πληρέστερη Προ-παρασκευή των πιστών, στην επίτευξη της εσωτερικής τους προετοιμασίας, που αποσκοπεί στον έλεγχο των Παθών και των Πόθων τους, γεγονός που κορυφώνεται με την Ανάσταση του Κυρίου.
Οι Χαιρετισμοί είναι γνωστοί επίσης και με την ονομασία ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ, ο οποίος αρχίζει με το κορυφαίας σημασίας και απολύτως μυστηριακό γεγονός του ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΠΑΡΘΕΝΟΥ μετά την επίσκεψη του Γαβριήλ, του Αρχαγγέλου εκείνου με τον οποίον συνδέονται όλα τα υπερφυσικά γεγονότα που έχουν σχέση με την ενανθρώπιση του Χριστού.
Πρόκειται για την δημοφιλέστερη ακολουθία της ορθόδοξης εκκλησίας και χωρίς αμφιβολία για έναν από τους πιο γνωστούς και δημοφιλέστερους ύμνους, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο Ακάθιστος Ύμνος αποτελεί μία «ακροστιχίδα» που αποτελείται από τα 24 γράμματα του Ελληνικού Αλφαβήτου.
Είναι χωρισμένος σε τέσσερεις ΣΤΑΣΕΙΣ, οι οποίες πραγματοποιούνται τις τέσσερις κατά σειρά Παρασκευές που ακολουθούν, κατά τον εξής τρόπο:
Α΄ ΣΤΑΣΗ- Παρασκευή: περιλαμβάνει το μέρος της ακροστιχίδας από Α μέχρι και Ζ
Β΄ ΣΤΑΣΗ- Παρασκευή: περιλαμβάνει το μέρος της ακροστιχίδας από Η μέχρι και Μ
Γ΄ ΣΤΑΣΗ- Παρασκευή: περιλαμβάνει το μέρος της ακροστιχίδας από Ν μέχρι και Σ
Δ΄ ΣΤΑΣΗ- Παρασκευή: περιλαμβάνει το μέρος της ακροστιχίδας από Τ μέχρι και Ω.
Την πέμπτη κατά σειρά Παρασκευή ψάλλονται και οι τέσσερις στάσεις σε μία μεγαλειώδη λειτουργία, που αποτελεί την ολοκλήρωση των χαιρετισμών και σηματοδοτεί την έναρξη της Μεγάλης Εβδομάδας που ακολουθεί.
Ε΄ ΣΤΑΣΗ- Παρασκευή: περιλαμβάνει όλα τα μέρη της ακροστιχίδας από Α μέχρι και Ω.
Ο Ακάθιστος Ύμνος στο σύνολό του, αποτελεί ένα από τα πιο σπουδαία και σημαντικά υμνογραφικά εκκλησιαστικά κείμενα της βυζαντινής περιόδου, γραμμένο τον 6ο αιώνα μ.Χ.
Ουσιαστικά αποτελεί μία μεγαλειώδη και παρατεταμένη προσευχή στην Παναγία, την οποία ευχαριστεί συνεχώς και την επαινεί για το γεγονός ότι κατάφερε να γίνει ΘΕΟΤΟΚΟΣ.
Ένα επιπλέον γεγονός που καθιστά τον Ακάθιστο Ύμνο, τόσο δημοφιλή, είναι ότι στην συνείδησή μας, είναι συνδεδεμένος όχι μόνο με την λατρεία της Παναγίας μας, αλλά και με την εθνική πορεία του Ελληνισμού, ο οποίος στο πρόσωπο της Παναγίας αναγνωρίζει την ΥΠΕΡΜΑΧΟ ΣΤΡΑΤΗΓΟ κάτω από την σκέπη και την προστασία της οποίας βρίσκεται.
Ο ΥΜΝΟΣ ονομάστηκε ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ, από ένα ιστορικό γεγονός που συνέβη τον 7ο αιώνα μ.Χ. όταν ο λαός της Κωνσταντινούπολης σώθηκε από μία πολύ σφοδρή επίθεση των Αράβων. Το γεγονός της νίκης των Ελλήνων αποδόθηκε στην παρέμβαση της Παναγίας.
Στην συνέχεια, για να την ευχαριστήσουν, το πλήθος εισήλθε στον μεγαλοπρεπέστατο ναό της Αγίας Σοφίας, όπου έψαλλαν όλοι μαζί ΟΡΘΙΟΙ τον Ακάθιστο Ύμνο.
Είναι πολύ πιθανόν, τότε να γράφτηκε και το πασίγνωστο αρχικό τροπάριο «ΤΗ ΥΠΕΡΜΑΧΩ ΣΤΡΑΤΗΓΩ».
Ο ποιητής των «Χαιρετισμών» είναι μάλλον ο Ρωμανός ο Μελωδός, ένας από τους μεγαλύτερους ελληνόγλωσσους ποιητές όλων των εποχών. Πρόκειται για ποίημα, υπέροχα μελοποιημένο και ανήκει στο είδος κλασικής μουσικής του Βυζαντίου που ονομάζεται «ΚΟΝΤΑΚΙΟ». Όπως είπαμε, έχει 24 στροφές που ακολουθούν με την σειρά τα 24 γράμματα της αλφαβήτου.
Με αριστοτεχνικό τρόπο, αποδίδονται σε ποιητική μορφή, πανέμορφα λόγια προς την Παναγία, μέσω των οποίων αναφέρονται όλες οι βασικές διδασκαλίες της Ορθοδοξίας για τον ρόλο της Παναγίας ως προς το μείζων θέμα της σωτηρίας του Ανθρώπου, για την καλοσύνη της, την αγάπη της, την αγνότητά της και την αγιότητά της.
Εξυμνείται επίσης ιδιαιτέρως, ο αγώνας που οφείλει να καταβάλλει κάθε Άνθρωπος, αν θέλει να προσεγγίσει και τελικά να καταφέρει να ενωθεί με τον Θεό ή να επιτρέψει να τελεστεί η γέννηση του Χριστού μέσα του.
ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΕΙ ΔΗΛΑΔΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣ ΘΕΟΤΟΚΟΣ, ακολουθώντας το μεγαλειώδες παράδειγμα της Παναγίας.
Ο Ακάθιστος ύμνος αποτελεί μία συνεχή αίτηση και παράκληση προς την Παναγία μας, προς την ΥΠΕΡΜΑΧΟ ΣΤΡΑΤΗΓΟ, ώστε να προστρέξει δίπλα μας και να βοηθήσει τον κάθε έναν από εμάς ξεχωριστά, ώστε να καταστρώσουμε στη ζωή μας, το ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΕΚΕΙΝΟ ΣΧΕΔΙΟ, βάσει του οποίου θα καταφέρουμε τελικά να βγούμε νικητές από την σκληρή μάχη της ζωής.
Προσευχόμαστε στην Παναγία να μας συμπαρασταθεί στον καθημερινό μας προσωπικό αγώνα, έτσι ώστε να καταφέρουμε και εμείς να καταστούμε «Θεοτόκοι» να γεννήσουμε δηλαδή τον Χριστό μέσα μας! Αυτά είναι τα «ΝΙΚΗΤΗΡΙΑ»
Παρακαλάμε την Παναγία, να μας βοηθήσει να μιμηθούμε την πράξη της και με ανάλογο τρόπο να προχωρήσουμε και εμείς στην ΚΑΘΑΡΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΗΣ ΨΥΧΗΣ ΜΑΣ, όπως έκανε και εκείνη σε τόσο μεγάλο βαθμό, μέχρι που να καταφέρουμε τελικά να την καταστήσουμε απολύτως ΑΣΠΙΛΗ ΑΜΟΛΥΝΤΗ και ΠΑΡΘΕΝΑ, έτσι ώστε να αξιωθεί κάποτε να ακούσει και αυτή από τον άγγελο του Θεού την σωτήρια φράση, που θα έπρεπε να αποτελεί αδιάκοπα, τον διακαή πόθο κάθε συνειδητοποιημένης ψυχής:
Χαῖρε, γέφυρα μετάγουσα ἀπὸ γῆς πρὸς οὐρανόν....
Η Καθαρά Δευτέρα που προηγήθηκε, αποτελεί την έναρξη ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ή της ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ.
Αμέσως μετά την Καθαρά Δευτέρα, την Παρασκευή της ίδιας εβδομάδας, καθώς και για τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες, ψάλλονται στην εκκλησία μας οι ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΑΣ.
Η Παρασκευή των πρώτων Χαιρετισμών, απέχει χρονικά ακριβώς 44 ημέρες πριν από την ημέρα του Πάσχα.
Η λειτουργία των Χαιρετισμών τελείται πάντοτε τα απογεύματα της Παρασκευής και αποσκοπεί στην όσο το δυνατόν πληρέστερη Προ-παρασκευή των πιστών, στην επίτευξη της εσωτερικής τους προετοιμασίας, που αποσκοπεί στον έλεγχο των Παθών και των Πόθων τους, γεγονός που κορυφώνεται με την Ανάσταση του Κυρίου.
Οι Χαιρετισμοί είναι γνωστοί επίσης και με την ονομασία ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ, ο οποίος αρχίζει με το κορυφαίας σημασίας και απολύτως μυστηριακό γεγονός του ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΠΑΡΘΕΝΟΥ μετά την επίσκεψη του Γαβριήλ, του Αρχαγγέλου εκείνου με τον οποίον συνδέονται όλα τα υπερφυσικά γεγονότα που έχουν σχέση με την ενανθρώπιση του Χριστού.
Πρόκειται για την δημοφιλέστερη ακολουθία της ορθόδοξης εκκλησίας και χωρίς αμφιβολία για έναν από τους πιο γνωστούς και δημοφιλέστερους ύμνους, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο Ακάθιστος Ύμνος αποτελεί μία «ακροστιχίδα» που αποτελείται από τα 24 γράμματα του Ελληνικού Αλφαβήτου.
Είναι χωρισμένος σε τέσσερεις ΣΤΑΣΕΙΣ, οι οποίες πραγματοποιούνται τις τέσσερις κατά σειρά Παρασκευές που ακολουθούν, κατά τον εξής τρόπο:
Α΄ ΣΤΑΣΗ- Παρασκευή: περιλαμβάνει το μέρος της ακροστιχίδας από Α μέχρι και Ζ
Β΄ ΣΤΑΣΗ- Παρασκευή: περιλαμβάνει το μέρος της ακροστιχίδας από Η μέχρι και Μ
Γ΄ ΣΤΑΣΗ- Παρασκευή: περιλαμβάνει το μέρος της ακροστιχίδας από Ν μέχρι και Σ
Δ΄ ΣΤΑΣΗ- Παρασκευή: περιλαμβάνει το μέρος της ακροστιχίδας από Τ μέχρι και Ω.
Την πέμπτη κατά σειρά Παρασκευή ψάλλονται και οι τέσσερις στάσεις σε μία μεγαλειώδη λειτουργία, που αποτελεί την ολοκλήρωση των χαιρετισμών και σηματοδοτεί την έναρξη της Μεγάλης Εβδομάδας που ακολουθεί.
Ε΄ ΣΤΑΣΗ- Παρασκευή: περιλαμβάνει όλα τα μέρη της ακροστιχίδας από Α μέχρι και Ω.
Ο Ακάθιστος Ύμνος στο σύνολό του, αποτελεί ένα από τα πιο σπουδαία και σημαντικά υμνογραφικά εκκλησιαστικά κείμενα της βυζαντινής περιόδου, γραμμένο τον 6ο αιώνα μ.Χ.
Ουσιαστικά αποτελεί μία μεγαλειώδη και παρατεταμένη προσευχή στην Παναγία, την οποία ευχαριστεί συνεχώς και την επαινεί για το γεγονός ότι κατάφερε να γίνει ΘΕΟΤΟΚΟΣ.
Ένα επιπλέον γεγονός που καθιστά τον Ακάθιστο Ύμνο, τόσο δημοφιλή, είναι ότι στην συνείδησή μας, είναι συνδεδεμένος όχι μόνο με την λατρεία της Παναγίας μας, αλλά και με την εθνική πορεία του Ελληνισμού, ο οποίος στο πρόσωπο της Παναγίας αναγνωρίζει την ΥΠΕΡΜΑΧΟ ΣΤΡΑΤΗΓΟ κάτω από την σκέπη και την προστασία της οποίας βρίσκεται.
Ο ΥΜΝΟΣ ονομάστηκε ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ, από ένα ιστορικό γεγονός που συνέβη τον 7ο αιώνα μ.Χ. όταν ο λαός της Κωνσταντινούπολης σώθηκε από μία πολύ σφοδρή επίθεση των Αράβων. Το γεγονός της νίκης των Ελλήνων αποδόθηκε στην παρέμβαση της Παναγίας.
Στην συνέχεια, για να την ευχαριστήσουν, το πλήθος εισήλθε στον μεγαλοπρεπέστατο ναό της Αγίας Σοφίας, όπου έψαλλαν όλοι μαζί ΟΡΘΙΟΙ τον Ακάθιστο Ύμνο.
Είναι πολύ πιθανόν, τότε να γράφτηκε και το πασίγνωστο αρχικό τροπάριο «ΤΗ ΥΠΕΡΜΑΧΩ ΣΤΡΑΤΗΓΩ».
Ο ποιητής των «Χαιρετισμών» είναι μάλλον ο Ρωμανός ο Μελωδός, ένας από τους μεγαλύτερους ελληνόγλωσσους ποιητές όλων των εποχών. Πρόκειται για ποίημα, υπέροχα μελοποιημένο και ανήκει στο είδος κλασικής μουσικής του Βυζαντίου που ονομάζεται «ΚΟΝΤΑΚΙΟ». Όπως είπαμε, έχει 24 στροφές που ακολουθούν με την σειρά τα 24 γράμματα της αλφαβήτου.
Με αριστοτεχνικό τρόπο, αποδίδονται σε ποιητική μορφή, πανέμορφα λόγια προς την Παναγία, μέσω των οποίων αναφέρονται όλες οι βασικές διδασκαλίες της Ορθοδοξίας για τον ρόλο της Παναγίας ως προς το μείζων θέμα της σωτηρίας του Ανθρώπου, για την καλοσύνη της, την αγάπη της, την αγνότητά της και την αγιότητά της.
Εξυμνείται επίσης ιδιαιτέρως, ο αγώνας που οφείλει να καταβάλλει κάθε Άνθρωπος, αν θέλει να προσεγγίσει και τελικά να καταφέρει να ενωθεί με τον Θεό ή να επιτρέψει να τελεστεί η γέννηση του Χριστού μέσα του.
ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΕΙ ΔΗΛΑΔΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣ ΘΕΟΤΟΚΟΣ, ακολουθώντας το μεγαλειώδες παράδειγμα της Παναγίας.
Ο Ακάθιστος ύμνος αποτελεί μία συνεχή αίτηση και παράκληση προς την Παναγία μας, προς την ΥΠΕΡΜΑΧΟ ΣΤΡΑΤΗΓΟ, ώστε να προστρέξει δίπλα μας και να βοηθήσει τον κάθε έναν από εμάς ξεχωριστά, ώστε να καταστρώσουμε στη ζωή μας, το ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΕΚΕΙΝΟ ΣΧΕΔΙΟ, βάσει του οποίου θα καταφέρουμε τελικά να βγούμε νικητές από την σκληρή μάχη της ζωής.
Προσευχόμαστε στην Παναγία να μας συμπαρασταθεί στον καθημερινό μας προσωπικό αγώνα, έτσι ώστε να καταφέρουμε και εμείς να καταστούμε «Θεοτόκοι» να γεννήσουμε δηλαδή τον Χριστό μέσα μας! Αυτά είναι τα «ΝΙΚΗΤΗΡΙΑ»
Παρακαλάμε την Παναγία, να μας βοηθήσει να μιμηθούμε την πράξη της και με ανάλογο τρόπο να προχωρήσουμε και εμείς στην ΚΑΘΑΡΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΗΣ ΨΥΧΗΣ ΜΑΣ, όπως έκανε και εκείνη σε τόσο μεγάλο βαθμό, μέχρι που να καταφέρουμε τελικά να την καταστήσουμε απολύτως ΑΣΠΙΛΗ ΑΜΟΛΥΝΤΗ και ΠΑΡΘΕΝΑ, έτσι ώστε να αξιωθεί κάποτε να ακούσει και αυτή από τον άγγελο του Θεού την σωτήρια φράση, που θα έπρεπε να αποτελεί αδιάκοπα, τον διακαή πόθο κάθε συνειδητοποιημένης ψυχής:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου